A pszichés zavarok kialakulása

Mi hajlamosít pszichés problémára?

-pszichiátriai betegség a családban
-egyoldalú táplálkozás (sok finomított cukor, kevés omega-3 zsírsav)
-kevés sport
-kevés alvás
-munkanélküliség
-kevés kikapcsolódás
-nagyfokú stressz
-negatív sémák
-kevés szociális kapcsolat

Hogyan lehet visszafordítani az egyensúlyzavart?

1./ A stressz kezelő képességet befolyásoló tényezőkön változtatni

-életmód váltás
-pszichoterápia

2./ Súlyosabb tünetek esetén gyógyszeres kezelés amely
helyreállítja az agyi neurotranszmitter egyensúlyzavart

Tévutak a terápiában-öngyógyításban:

Az alkohol, illetve drogfogyasztás átmenetileg mérsékelhet, elfedhet egyes tüneteket (pl.: szorongás, kedvtelenség), de hosszútávon komoly szövődmények kialakulásával kell számolni.

Számos pszichiátriai zavar esetén (hangulat, illetve szorongásos zavarok) az önmagában alkalmazott nyugtatószer nem oldja meg a problémát. A szorongásos tüneteket mérsékli, de a kialakult agyi neurotranszmitter zavart nem állítja helyre és hosszútávon alkalmazva ezeket a gyógyszereket nagy a hozzászokási veszély.

Szövődmények:

A nem kezelt, illetve nem megfelelően kezelt pszichés zavarok további, súlyosabb pszichés betegségek kialakulását eredményezhetik. Példaként említeném, hogy számos pszichiátriai betegség szövődik idővel depresszióval és ilyen esetben az öngyilkossági veszély nagy mértékben nő.

Testi betegségek is kialakulhatnak szövődményként: szív és érrendszeri betegségek, gyengülhet az immunrendszer aminek következtében fertőzések, rosszindulatú daganatok alakulnak ki. Egy háború utáni vizsgálat kimutatta, hogy a hadi özvegyek körében sokkal gyakoribb a rák előfordulása.

A kialakult pszichés-testi tünetek alapján beszélünk különböző pszichiátriai zavarokról.